Årets andre NM-runde i rally gikk av stabelen i et forferdelig snøvær, og med rallybiler som måkebiler, ble resultatlisten noe helt annet enn forventet. Dette resulterte i at det var N4 bilene som dominerte i teten, og Trond og Anders kjempet om pallplass på totallisten. Trøbbel med turboen gjorde at de endte på 3. plass, noe de selv er meget godt fornøyd med.
Sigdalsrally åpner rallysesongen om vi ser bort fra Romjulsrally. Vi hadde ingen store mål for løpet, men å komme i mål og bygge tempo. Etter første løpet må vi si oss fornøyd. Og utover sesongen satser vi på god progresjon slik at vi har en mulighet til pallplass i cupen. For min del ble det en seier i juniorkartleser cupen til NMK.
Det er nå bestemt 110% at det blir Subarucup med Trond Lyseng. Vi har lenge snakket om dette, og nå har de siste brikkene og planene falt på plass. Sesongen er planlagt og Trond og jeg gleder oss. Første løpet blir Sigdalsrally 10. januar. Deretter blir det å kjøre cup-løpene, altså NM. Trond skal i tilegg kjøre noen asfaltracing løp som inngår i cupen.
Årets nest siste NM-runde gikk av stabelen i Larvik 6. september. Even skulle bruke sin Skoda Octavia WRC og jeg skulle sitte i hans høyrestol og lede ham gjennom. Vi møtte godt forberedt etter Flesbergsprinten og laget gode noter under recce på fredag. Even gledet seg virkelig til Rally Larvik, noe jeg gjorde selv også. Realt asfaltløp i en Skoda WRC. Vi hadde forhåpninger til at dette kom til å bli gøy!
Teamet stilte i helgen med to biler, både Even og Glenn ønsket å få litt kjøring før Rally Larvik om snaue 14 dager. Even trengte dessuten å få bort litt ratt-rust, siden det ikke er blitt mye kjøring i år. Og Glenn og Hanne trenger notetrening.
Endelig var det min tur til å lese for Pappa i Rally Bohemia. Det er jo hans fjerde år det nede, men jeg har ikke vært gammel nok før i år. Så forvantningene var høye, kanskje litt for høye, for nedturen ble stor da vi på starten til femte etappen måtte bryte med girkassetrøbbel.
Til tross for at min faste sjåfør Anders Brynildsen ikke får ferdig sin nye Mitsubishi til helgen, skal jeg likevel kjøre løpet. Denne gangen blir det i en Subaru Impreza. Ole Barlindhaugs faste kartleser var forhindret denne gangen, og jeg har sagt ja til å geleide ham gjennom Rally Sørlands etapper i hans Subaru Impreza i klasse N4.
Årets første løp, og det første løpet med den nye Skoda WRC, gikk ikke helt etter planen for Even og Anders. De traff noe hardt allerede på andre fartsprøven, og måtte bryte.
Det skal kjøres i Stavanger også i år. Litt endringer i arrangementet og med en ny bil. Bilen som skal kjøres er den nye bilen til Even, en Skoda Octavia WRC. Han har knapt fått kjørt bilen før starten i Stavanger på lørdag. Dette blir spennende og noe annet enn Celica'en vi kjørte i fjor. Octavia'en har aktive differ og sekvensiell girkasse som gjør ting litt "lettere".
Sesongens siste vinterløp gikk av stabelen i helgen. Det skulle vise seg å bli en stor nedtur for både bil og mannskap. Radiator-trøbbel resulterte i brutt løp allerede på andre etappen.
- Dette var en skikkelig nedtur, sier Anders L. Vi hadde bedre noter enn noen gang tidligere, og fikk en bra tid på SS1, selv om vi ikke syns det gikk så fort.